Boeken over Onderzoek

Als je weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk!

Onderzoek doen is niet zo moeilijk, als je weet hoe je het moet doen. In dat laatste zit nou net de crux, want hoe moet dat dan? Dat wil ik je graag leren, want ik vind het erg belangrijk dat jij goed onderzoek kunt uitvoeren. Daarvoor gebruik ik een bepaald model. Dat model noem ik het universele model van onderzoek, want het is toepasbaar in elk onderzoek, dus zowel in kwalitatief als in kwantitatief onderzoek, dus zowel voor economie, opvoedkunde, ict, psychologie, geriatrie, verpleegkunde, tandheelkunde ......

Als je met dit model kunt werken dan ...

... doorzie je het onderzoeksproces

... weet je welke stappen onmisbaar en noodzakelijk zijn

... kun je een goede vraagstelling formuleren

... weet je hoe je gegevens verzamelt en analyseert

... weet je welke analyses je uit moet voeren

... weet je hoe je een verslag moet schrijven

Toch zijn alle boeken een beetje anders ...

Qua opzet zijn de boeken hetzelfde, maar de voorbeelden zijn anders. Een student bedrijfskunde heeft liever een voorbeeld over de effectiviteit van een reclamecampagne, een student psychologie heeft liever een voorbeeld over de effectiviteit van een stoppen met roken cursus en een student in de zorg wil liever een voorbeeld over de effectiviteit van een behandeling. Hoewel het voorbeeld anders is, gaat het wel in alle gevallen een vorm van evaluatieonderzoek. De manier waarop je een evaluatieonderzoek uitvoert is echter hetzelfde. Het verschil zit dus in de voorbeelden en dat maakt ieder boek dan weer uniek.

Kies daarom het boek dat het dichtst bij jouw belangstelling ligt.

"Foeke is er in geslaagd een bijzonder leesbaar boek te schrijven over wat er zoal komt kijken bij het uitvoeren van onderzoek. Hij beschrijft de uitvoering van onderzoek in 8 fasen die stap voor stap worden beschreven. Een prima boek voor studenten, maar even goed voor personen die in hun werk te maken hebben met de uitvoering van onderzoek."

Methodologie voor Onderzoek in Marketing en Management

Methodologie voor onderzoek in marketing en management

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 248

Eerste druk: november 2015

Uitgever: Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-78421-00-9


Meer informatie >>>

Methodologie voor Sociaalwetenschappelijk Onderzoek

Methodologie voor sociaalwetenschappelijk onderzoek

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 243

Eerste druk: december 2015

Uitgever: Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-78421-11-5


Meer informatie >>>

Methodologie voor Onderzoek in Zorg, Welzijn en Hulpverlening

Methodologie voor Onderzoek in Zorg, Welzijn en Hulpverening

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 242

Eerste druk: december 2015

Uitgever: Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-78421-12-2


meer informatie >>>

Methodologie voor Onderzoek in de Verpleegkunde

Methodologie voor onderzoek in de verpleegkunde

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 248

Eerste druk: januari 2010

Uitgever: BMOOO - Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-7421-10-8


Meer informatie >>>

Korte boekjes met specifieke informatie

Online Enquêteren

Online Enquêteren

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 80

Eerste druk: oktober 2008

Uitgever: BMOOO - Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-7421-06-1


Meer informatie >>>

De Enquête

De Enquête

Auteur: Foeke van der Zee

Aantal pagina's: 80

Eerste druk: november 2007

Uitgever: BMOOO - Hulp bij Onderzoek, Groningen

ISBN: 978-90-7421-05-4


Meer informatie >>>

Bekijk ook de video hieronder