Telefonisch onderzoek, bestaat het nog?
Telefonisch onderzoek is een vorm van onderzoek waarbij een (groot) aantal assistenten van de onderzoeker een (groot) aantal mensen via de telefoon ondervraagt.
Het telefonisch interviewen van personen is relatief gemakkelijk. Je belt een aantal telefoonnummers af en van de mensen die opnemen is er bijna altijd wel een aantal bereid om aan het onderzoek deel te nemen.
Mensen die zich aangemeld hebben om gevrijwaard te worden van telefonisch onderzoek, mogen uiteraard niet gebeld worden. De onderzoeksbureaus die zich aangesloten hebben bij het MOA hebben zich aan deze beroepscode te houden.
Het telefonisch interviewen van mensen heeft een aantal voordelen. Je kunt de computer zodanig programmeren dat deze een telefoonnummer kiest uit een bestand, naar dat nummer belt en als de telefoon overgaat schakelt hij de verbinding door naar de interviewer. Bij de interviewer verschijnt de begintekst op het scherm, en als de persoon mee wil werken verschijnen de vragen. De interviewer leest de vraag voor en vaak ook de antwoordalternatieven en noteert het antwoord van de respondent door deze met een knop aan te klikken. De gegevens worden aan het eind van het gesprek weggeschreven in het bestand met de antwoorden van de respondenten. Kortom, bij voldoende ondersteuning van de techniek is het ondervragen erg gemakkelijk.
Tegenwoordig wordt telefonisch onderzoek steeds minder en minder gebruikt. Het is zo goed als verdrongen door het gebruik maken van panels en het online interviewen en online enquêteren.
© Foeke van der Zee (versie 2023). hulpbijonderzoek.nl/online-woordenboek
- specialist in Onderzoek en Statistiek
- auteur van boeken over onderzoeksmethodologie
- oprichter van en coach bij Hulp bij Onderzoek
Aan Telefonisch onderzoek gerelateerde trefwoorden:
- ondervragen
- enquête
- interview
- panel