PRIVACY STATEMENT

Inleiding

In het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn we verplicht aan te geven hoe we met persoonlijke gegevens van onze klanten omgaan. Daar voldoen we graag aan, want we willen een organisatie zijn die zich aan de wet houdt. Bovendien willen we transparant zijn. Het is de bedoeling dat we jou helpen en niet andersom. Mocht onderstaande uitleg niet voldoende zijn, neem dan gerust contact op. We willen je niet benadelen en mocht je tips hebben om iets te verbeteren dan horen we dat graag.


In deze privacy statement komt het volgende aan bod:

1. Bezoeken van de website

    Cookies voor de navigatie

    Google

    Facebook-pixel

2. De verstrekte gegevens t.b.v. een lidmaatschap voor het kunnen bekijken van de video’s en het downloaden van informatie

3. De door u verstrekte gegevens als u een boek aanschaft via de site

1. Het bezoeken van de website

Hulp bij onderzoek bestaat uit 2 websites: een openbare site en een besloten ledensite. Voor beide sites geldt het onderstaande.


Het gebruik van cookies

Op beide sites maken we gebruik van cookies. Die zijn uitsluitend en alleen bedoeld voor navigatie, zodat u als bezoeker sneller de pagina kan laden. Dit zit ‘ingebakken’ in de template van de site. Als eigenaar van de site weten we niet welke cookies in het besturingssysteem zijn opgenomen. Het zou ook een heel technisch verhaal worden. Dat laten we dus aan de provider over. De provider heeft overigens ook een privacy statement waarin staat dat de informatie alleen voor technisch beheer en niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt.


Google

Mensen die hulp nodig hebben bij hun onderzoek, statistiek en/of SPSS maken vaak gebruik van zoekmachines. Omdat we deze mensen zo goed mogelijk van dienst willen zijn, hebben we Google toestemming gegeven onze site te indexeren. Daarmee kunnen mensen die op zoek zijn naar goede informatie snel worden geholpen.


Wij maken ook gebruik van de diensten van Google. Met Google Analytics kunnen we bijhouden welke pagina’s veel bezocht worden, of ze snel genoeg laden en of we u van dienst zijn geweest. Met deze feedback kunnen we je optimaal helpen zonder daarvoor uitgebreid onderzoek te doen met behulp van enquêtes en interviews.


Daarnaast maken we gebruik van Google Adwords. Met deze reclame willen we mensen die hulp nodig hebben attenderen op onze site zodat ze snel en vakkundig hulp krijgt van specialisten op het terrein van onderzoek. Om na te gaan of we dat effectief doen, maken we gebruik van tracking-cookies van Google.


Facebook-pixel

We hebben wel een Facebook-pixel geïnstalleerd omdat we ook een FB-pagina hebben. Verder heeft FB voor ons geen echte toegevoegde waarde. We zijn nauwelijks actief op Facebook met een community o.i.d. en maken zelden gebruik van reclamecampagnes op FB. Het FB-account  is meer om te voorkomen dat een ander daar misbruik van kan maken.

2. De verstrekte gegevens voor de ledensite

Op de ledensite heb je toegang tot veel informatie. Alle informatie is beschermd en daarom moet je een account aanmaken. Het enige wat je daarvoor moet doen is je mailadres, je voor- en achternaam en een wachtwoord opgeven. Met het mailadres heb je een unieke toegangscode. Je naam gebruiken we om je aan te spreken. Het wachtwoord heb je nodig om persoonlijk toegang te krijgen tot de cursussen. Je mag zelf een wachtwoord aanmaken om uw toegang te beschermen. Dat wachtwoord is versleuteld en wij noch de provider kan dat zien.


Het is wel mogelijk om meer persoonlijke informatie op de site te plaatsen – dat maakt de communicatie met andere leden wat makkelijker – maar je bent daartoe niet verplicht.


Als je gebruikt maakt van ‘Inloggen met uw FB-account’ wordt de informatie uit jouw FB-account automatisch geüpload. Persoonlijk raden we dat af, maar sommigen vinden dat juist handig. Daarom staan we dat wel toe.


Toegang tot deze informatie kan een maand duren, een kwartaal, een semester, een jaar of als er een dienstverleningstraject met ons is aangegaan, kan het lidmaatschap zelfs enkele jaren duren. Ongeveer een week voor het aflopen van de periode krijg je geheel geautomatiseerd een mail, waarin staat dat de toegang afloopt.


Voor het betalen van het lidmaatschap maken we gebruik van de diensten van PayPro. PayPro is een betalingsprovider, zeg maar een soort bank. Zij zorgen ervoor dat het geld dat jij via jouw bank overmaakt bij ons terecht komt. Het systeem van PayPro zorgt er ook voor dat er een seintje wordt gegeven aan de ledensite dat je toegang moet krijgen. Op die manier heb je per ommegaande direct toegang tot de informatie op de ledensite en ben je niet afhankelijk van een mens die van alles moet controleren en instellingen moet aanpassen. Het enige wat je bij PayPro moet opgeven is je mailadres (NB dat moet wel hetzelfde zijn als voor uw account op de ledensite). U krijgt via de mail een bevestigingsfactuur dat je betaald hebt. Op deze factuur staat ook de hoeveelheid BTW die we moeten afdragen aan de Nederlandse overheid.


NB Als er meer informatie op de factuur moet staan, bijvoorbeeld omdat je dit kunt declareren bij je werkgever, stuur dan even een mail met de extra gegevens. Dan maken we de factuur in onze opmaak op en versturen we die per mail.


Ook wij krijgen een berichtje van PayPro. Dat we een product verkocht hebben, zetten we in ons kasboek en we nemen uw mailadres op in de ledenadministratie. Dat moeten we dan weer 7 jaar bewaren van de belastingdienst.

3.Boekverkopen

Wij publiceren onze boeken in eigen beheer (formeel zijn we dus ook uitgever) en de verkoop gaat via de site. Het aanschaffen en afrekenen van de boeken gaat via PayPro. Je moet bij de betaling jouw mailadres opgeven zodat we daar een bevestigingsfactuur naar toe kunnen sturen, en je moet je naam en adres opgeven zodat we het boek kunnen versturen.


Wij ontvangen deze informatie van PayPro en zorgen ervoor dat het boek bij jou wordt bezorgd. We sturen een factuur mee in onze opmaak. Dat het boek verzonden is, bevestigen we met een mail. Uw gegevens (naam, adres, woonplaats en mailadres) nemen we op in onze administratie. Deze administratie moeten we 7 jaar bewaren van de Nederlandse overheid.


Voor alle duidelijkheid, deze gegevens gebruiken we niet voor andere doeleinden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je van ons allerlei reclame en aanbiedingen in uw mailbox of brievenbus ontvangt.

Afronding

We hopen op een heldere manier te hebben uitgelegd welke gegevens wij van onze klanten verzamelen, bewaren en wat we er mee doen. Heb je vragen? Neem gerust contact op. We helpen mensen graag.


Groningen, 14 augustus 2021

(geactualiseerde versie)


Foeke van der Zee

Directeur eigenaar van Hulp bij Onderzoek

arrow_drop_up arrow_drop_down