Foeke van der Zee studeerde aan de Pedagogische Academie te Leeuwarden, psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en marketing bij de LOI.
Hij was onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), docent methoden en technieken van onderzoek bij de Faculteit Bedrijfskunde van de RuG en docent marketing bij de Hogeschool van Nederland en de Hanzehogeschool te Groningen.
In 1990 richt hij zijn eigen onderzoeksbureau op met de naam Bureau voor MarktOnderzoek en OrganisatieOntwikkeling (BMOOO).
In 2004 verscheen zijn eerste boek Kennisverwerving in de Empirische Wetenschappen, de methodologie van wetenschappelijk onderzoek. Daarin beschrijft hij voor het eerst zijn opvattingen over onderzoek. In de jaren daarna publiceert hij diverse studieboeken over zijn universele methode van onderzoek. Dat is een simpele en effectieve methode voor het verrichten van onderzoek die altijd en overal toepasbaar is en die tot een goed resultaat leidt (tenzij je fouten maakt of het model niet goed toepast natuurlijk).
Sinds 2010 legt hij zich toe op het helpen van mensen die problemen ervaren met het verrichten van onderzoek. Hij helpt studenten die er met hun bachelor- of master thesis niet uitkomen, promovendi, maar ook managers van bedrijven en gemeenten. De onderwerpen zijn divers: sociaal-wetenschappelijk, juridisch, bedrijfskundig, financieel, geneeskundig ... Hij is van alle markten thuis, zolang het maar om (kwantitatief) onderzoek gaat.