"Help, Ik moet onderzoek doen!"

Geen paniek, daar helpen we je wel doorheen.

Cursus onderzoeksvaardigheden

Er zijn mensen die zeggen onderzoek vreselijk te vinden en het nooit zullen leren. Dat kan ik me haast niet voorstellen, want iedereen doet zijn hele leven al onderzoek. Al van jongs af aan onderneem je allerlei activiteiten om de wereld te ontdekken. Dat is ook een vorm van onderzoek.


Vaak bedoelen deze mensen dat ze wetenschappelijk onderzoek lastig vinden. Dat kan ik me beter voorstellen, want er zijn best wel veel regeltjes waar je je aan moet houden. Maar als je een keer weet hoe dat zit, is onderzoek doen erg leuk en een beetje spannend.

Cursus onderzoeksvaardigheden

Maar voordat we verder gaan, moet ik eerst vaststellen of je wel op het goede adres bent.

Er zijn namelijk heel veel vormen van onderzoek. Het onderzoek dat je op een  universiteiten leert, is heel anders dan het onderzoek dat je op een hogeschool leert. Op universiteiten leren ze je wetenschappelijk onderzoek. Dat is te herkennen doordat je eerst een vraagstelling moet formuleren (soms ook eerst een probleemstelling) en een flinke literatuurstudie moet doen. Pas daarna ga je het onderzoek opzetten en uitvoeren. Met het opzetten van een bachelor- of masterthesis  kan ik je prima helpen. Zelfs promovendi gaan sneller door hun traject met mijn hulp.


Het onderzoek wat ze je op hogescholen leren is vaak - dus niet altijd - heel anders. Meestal moet je dat koppelen aan een stage bij een organisatie. De organisatie bedenkt dan een probleem en vraagt jou hoe je dat op zou lossen. Dat kun je betitelen als probleemoplossend onderzoek en dat vergt een heel andere aanpak. Hier kan ik je niet mee helpen.


Mocht je twijfelen of ik je wel kan helpen, neem dan gerust contact op. Bel tijdens kantoortijden naar 050 - 542 2163, maar een mail kan ik lezen op het moment dat het me uitkomt. Gewoonlijk krijg je binnen 24 uur een bericht terug.

Waarom vindt men het moeilijk?

De kern van onderzoek is ... ... het beantwoorden van vragen. Mensen die problemen ervaren met onderzoek zijn vrijwel altijd mensen die geen goede vraag hebben gesteld.


Een heel simpel voorbeeld is deze. Je kunt de vraag hebben gesteld: welke aspecten spelen een rol bij ...... . Het antwoord op zo'n vraag is een waslijst met aspecten die er toe doen. Zo'n lijst is niet uitputtend te maken, bovendien is het onmogelijk om de onderlinge relaties tussen alle aspecten aan te geven. Het is dus een slechte onderzoeksvraag.


Het vervelende is dat dit soort vragen halverwege de vorige eeuw gangbaar waren. In bijna alle studieboeken van tegenwoordig kom je nog steeds deze manier voor het formuleren van de onderzoeksvraag tegen. Veel docenten eisen zelfs dat de onderzoeksvraag op deze manier moet zijn geformuleerd, maar omdat dit soort vragen niet te beantwoorden zijn, levert dat alleen maar frustratie op (bij zowel de student als bij de docent).


Mijn inziens is het dan ook geen wonder dat studenten onderzoek doen maar lastig vinden.


Als je een goede onderzoeksvraag hebt geformuleerd, rolt de rest van het onderzoek er als vanzelfsprekend uit. Dan weet je welk design het onderzoek heeft, welke gegevens je moet verzamelen, waar je die gegevens kunt vinden en hoe je ze moet analyseren.


Maar pas op: een iets andere vraag, leidt meteen tot een heel ander onderzoek!

In schema ziet onze aanpak er zo uit:

Handelingsmodel Onderzoeker

Deze aanpak is universeel. Dat wil zeggen dat je hem in elke wetenschap, in elk vakgebied kunt gebruiken.

Hoe ziet mijn hulp eruit?

Het consult

Het hulptraject dat ik aanbied ziet er in grote lijnen zo uit:


  1.  We maken een afspraak voor een consult van één uur.
  2. Je stuurt me wat informatie via de mail (5 tot 10 zinnen).
  3. Tijdens het consult leg je mij uit waar het onderzoek over moet gaan en wat voor type onderzoek jij in gedachten hebt.
  4. Ik vertel je hoe je het onderzoek het beste kunt opzetten bij de gegeven vraagstelling. Is de vraag onduidelijk dan scherpen we die aan. Wil je toch wat anders, dan leg ik uit dat je de onderzoeksvraag nog meer aan moet passen en welke consequenties dat heeft voor je onderzoeksopzet.


Na het consult heb je een goede onderzoeksvraag die je voor kunt leggen aan jouw docent/begeleider/promotor. Je hebt een goed beeld van hoe je onderzoek eruit komt te zien. Je moet het nog wel netjes opschrijven en goedkeuring krijgen. Eventueel lees ik dat nog na voordat je het indient.


NB

Ik schrijf geen letter aan jouw voorstel. Het is jouw werk en ik doe niet het werk voor luie studenten.

Het vervolg

Als je goedkeuring hebt gekregen van je docent/begeleider/ promotor, kunnen we verder. Of juist niet. Al na een consult van één uur ziet vrijwel iedereen al een duidelijk onderzoek voor zich en heeft men helemaal geen hulp meer nodig. Dat vind ik op zich al een heel fijn resultaat.


Het kan zijn dat je meer hulp wilt, want het is toch altijd fijn om te sparren met iemand die verstand van onderzoek heeft.

  • We kunnen voortgaan op basis van uurtje-factuurtje. Je neemt contact met me op voor een afspraak. Je praat me kort bij over de stand van zaken en legt me jouw problemen voor. Ter plekke bedenk ik hoe ik het aan zou pakken als ik in jouw schoenen zou staan.
  • We kunnen een 10-urenkaart afspreken, dan krijg je 10 contacturen en toegang tot alle cursussen en papers in het educatiecentrum.
  • We kunnen ook afspreken dat je pas weer contact met me opneemt als je de data hebt verzameld en je ze statistisch wilt analyseren.


Het is aan jou om hierover te besluiten. 

Wil je weten of ik je kan helpen?

Foeke van der Zee - eigenaar van Hulp bij Onderzoek
De laatste 15 jaar heb ik in totaal zo'n 2.000 studenten geholpen. Ik beleef daar enorm veel plezier aan, maar ik ben wel wat kieskeurig geworden. Als je denkt dat ik je kan helpen met jouw onderzoek, kun je me informatie sturen via het contactformulier.
Contact >>>
Gewoonlijk krijg je binnen één werkdag een bericht terug