Cursus Methodologie (onderzoeksvaardigheden)

Cursus onderzoeksvaardigheden

Er zijn mensen die zeggen onderzoek vreselijk te vinden en het nooit zullen leren. Dat kan ik me haast niet voorstellen, want iedereen doet zijn hele leven al onderzoek. Al van jongs af aan onderneem je allerlei activiteiten om de wereld te ontdekken. Dat is ook een vorm van onderzoek.


Vaak bedoelen deze mensen dat ze wetenschappelijk onderzoek lastig vinden. Dat kan ik me beter voorstellen, want er zijn best wel veel regeltjes waar je je aan moet houden. Maar als je een keer weet hoe dat zit, is onderzoek doen een makkie en erg leuk om te doen.

Cursus onderzoeksvaardigheden

Waarom vindt men het moeilijk?

De kern van onderzoek is .................. het beantwoorden van vragen. Mensen die problemen ervaren met onderzoek zijn vrijwel altijd mensen die geen goede vraag hebben gesteld.


Een heel simpel voorbeeld is deze. Je kunt de vraag hebben gesteld: welke aspecten spelen een rol bij . Het antwoord op zo'n vraag is een waslijst met aspecten die er toe doen. Zo'n lijst is vast niet uitputtend te maken, bovendien is het (vrijwel) onmogelijk om de onderlinge relaties tussen alle aspecten aan te geven. Het is dus een slechte onderzoeksvraag.


Het vervelende is dat dit soort vragen halverwege de vorige eeuw gangbaar waren. En dat heeft consequenties. In bijna alle studieboeken van tegenwoordig kom je nog steeds deze manier van formulering van vraagstellingen voor onderzoek tegen. Veel docenten eisen zelfs dat de onderzoeksvraag op deze manier moet worden geformuleerd. Maar omdat dit soort vragen niet te beantwoorden zijn, levert dat alleen maar frustratie op (bij zowel de student als bij de docent).


Mijn inziens is het dan ook geen wonder dat studenten onderzoek doen maar lastig vinden.

Ik heb een veel betere aanpak bedacht. In schema ziet dat er zo uit:



Deze aanpak is universeel. Dat wil zeggen dat je hem in elke wetenschap, in elk vakgebied kunt gebruiken.


Als je een goede onderzoeksvraag hebt geformuleerd, rolt de rest van het onderzoek er als vanzelfsprekend uit.

Als je deze video's hebt bekeken voorkom je problemen met je onderzoek: 

Het mooie van deze Cursus Methodologie is dat hij modulair is opgebouwd. Je hoeft dus niet bij de eerste video te beginnen en dan verder kijken tot de laatste. Welnee. Je kunt de onderdelen eruit pikken die voor jou op dat moment van belang zijn. Dat noemt men cherry-picking.


De Cursus Methodologie is volledig gebaseerd op zelfstudie. Maar mocht je toch nog een vraag hebben, neem dan even contact op. We denken graag even met je mee. Dat vinden we zelfs leuk. Meestal reageren we binnen één werkdag.

Cursus onderzoeksvaardigheden
Cursus onderzoeksvaardigheden
Cursus onderzoeksvaardigheden
Cursus onderzoeksvaardigheden
Cursus onderzoeksvaardigheden
Super cursussen over onderzoek, statistiek en SPSS

Met deze informatie verricht je voortaan perfect onderzoek!

Maandkaart Methodologie

Kwartaalkaart Methodologie

Jaarkaart Methodologie

Super cursussen over onderzoek, statistiek en SPSS

STAP 1

Maak een keuze voor een periode: een maand, een kwartaal of een jaar.

Super cursussen over onderzoek, statistiek en SPSS

STAP 2

Bij betalen maak je meteen een account aan. Et voila! That's it!

Foeke van der Zee maakte deze Cursus Onderzoeksvaardigheden

Wil je meer informatie?

Ik denk dat ik een hele mooie en toegankelijke Cursus Methodologie (onderzoeksvaardigheden) heb gemaakt, waarmee jij in staat bent goed onderzoek te doen.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op. Ik help mensen graag.