Oversampelen
Oversampelen is opzettelijk meer personen uitnodigen om aan het onderzoek deel te nemen in de hoop dat er uiteindelijk voldoende zijn die daadwerkelijk meedoen.
Een redmiddel om voor voldoende respons te zorgen, is door te oversampelen. Je benadert dan opzettelijk veel te veel mensen. Hierin zijn twee mogelijkheden: je doet dat voor de hele steekproef, of je doet dat alleen en slechts alleen voor die groepen waar je een slechte respons verwacht.
De eerste optie heeft tot gevolg dat je te veel respons krijgt voor die groepen waar dat nodig noch gewenst is. Immers bij te grote aantallen in de analyses krijg je veel statistisch significante resultaten die bij een minder grote steekproeftrekking niet voor zouden komen. Om dat teniet te doen zou je een deel van de respondenten moeten weglaten. De vraag is alleen welk deel?
Dat zou door middel van statistiek nog wel opgelost kunnen worden door bepaalde eisen te stellen aan de respons, en indien de behouden respons - statistisch gezien - overeenkomt met de weg te laten respons, dan levert dat geen problemen op. Het is alleen een grote verspilling van geld, tijd en moeite om mensen eerst te ondervragen en daarna de gegevens van een deel van de ondervraagden weg te gooien.
De tweede optie is beter. Indien je van een bepaalde subpopulatie een grote non-respons verwacht, dan kun je dit deel van de steekproef groter nemen. De uiteindelijke respons is dan hopelijk overeenkomstig de populatieverdeling. Deze responsverdeling is hetgeen je wilde realiseren en dat is met deze methode bereikt.
Er is ook nog een derde reden om overspelen toe te passen. Als één van de subgroepen erg klein is, moet je die extra benaderen om voldoende respons te krijgen. Om daarna tot een een totaalbeeld te komen, moet je wegen toepassen.
© Foeke van der Zee (versie 2023). hulpbijonderzoek.nl/online-woordenboek
- specialist in Onderzoek en Statistiek
- auteur van boeken over onderzoeksmethodologie
- oprichter van en coach bij Hulp bij Onderzoek