Non-respons, diverse vormen van -

Het deel van de geselecteerde mensen / dieren / planten / objecten dat niet (vrijwillig) meedoet, heet non-respons.

Het is vrijwel onmogelijk om alle onderzoekseenheden in de steekproef ook daadwerkelijk tot de responsgroep te laten behoren. Dat deel van de geselecteerde objecten dat om welke reden dan ook niet aan het onderzoek deelneemt heet de non-respons. De onderzoeker moet er voor zorgen dat de non-respons zo klein mogelijk is omdat dit allerlei effecten kan hebben die het zicht op het onderwerp van studie belemmeren. Non-respons kan zonder willekeur zijn, maar ook selectief. Als men verwacht dat de non-respons selectief zal zijn, dan is het een preventieve actie om bepaalde groepen te oversampelen. Heb je te maken met een selectieve non-respons dan kun je proberen een wegingsfactor in de analyses op te nemen om op die manier toch nog iets zinnigs te zeggen over het gemiddelde of een proportie. Het beste is evenwel te allen tijde de respons zo hoog mogelijk te krijgen door maatregelen te nemen ter voorkoming van uitval.


Foeke van der Zee met Boek over onderzoek© Foeke van der Zee (versie 2023). hulpbijonderzoek.nl/online-woordenboek

- specialist in Onderzoek en Statistiek
- auteur van boeken over onderzoeksmethodologie
- oprichter van en coach bij Hulp bij Onderzoek




Aan Non-respons gerelateerde trefwoorden:

- maatregelen ter voorkoming van non respons De respons is dat deel van de steekproef dat gereageerd heeft op de uitnodiging om deel te nemen aan het onderzoek.
- uitval (selectieve, differentiële, legitieme en ongeoorloofde)
- non respons onderzoek
- respons
- weging
- oversampelen

Non-respons kan de representativiteit danig aantasten. In dit white paper lees je 6 gangbare opvattingen over representativiteit, maar één ervan is correct.


Terug naar het Online Woordenboek Onderzoek en Statistiek Terug naar de begrippenlijst


Hulp nodig?

Missie

Ik vind het belangrijk dat jij goed onderzoek kunt uitvoeren.


Want met goed onderzoek krijg je betere informatie.

Met betere informatie maak je betere beslissingen.

Met betere beslissingen kun je een betere (mooiere, vriendelijkere, schonere ....) wereld maken.


Daarom vind ik het belangrijk dat jij het vak goed leert.

Ik help je graag!